Tuesday, October 28, 2008

Adik-beradik

adoii bosannya kalo pg2 ari dh kena meeting, gan sakit pale, ngantok rasa cam nk blk tido lg la huhuhu... tp disbbkn ati yg meluap2 nak muntah kan isi kandungannya maka aku nk tulis ttg kisah adik-beradik...

sejak awal aku tgk baik dr blog si abg hinggalah ke blog si adik2 sumernya berkisarkan ttg adik-beradik... diblog si abg citer adik2 nya hanya yg brapa kerat saja sbb asyik2 citer adik2 yg sama, itu mengikut kata adik2 yg lain dan diblog adik2 plak terus2an samada gan bahasa yg berlapik atau terang2an memaklumkan pd si abg td yg cara nya salah dlm pembahgian kasih syg... yg jd mangsa, sapa? hahahah ni la si kakak....

well wahai adik2 akak, sejujurnya kdg kala akak pun terasa gak gan perbuatan abg tu seolah2 abg tu hanya ada adik-beradik yg bole sekadar dikira dgn jari padahal pd hakikatnya kalo nk dikira bole kata lah smp x cukup jari hehehe... dan kdg kala rasa iri jg menerpa di ati akak tp abg srh buang jauh2 perasaan tu sbb sumer dilakukan tuk adik2...

tp jika dikaji serta selami ke dlm ati abg, sbnrnya xder pun istilah pilih kasih dlm pembahgian kasih syg tersebut baik wat adik2 laki mahupun adik2 pompuan krn akak yg berada ditengah antara abg dan adik2... akak yg berkongsi pandangan mata ati abg dlm melihat istimewa nya adik2...

slalu sgt adik2 kata abg tu mcm ni, abg tu mcm tu tp prnh ke adik2 pikir knp abg jd mcm tu or mcm nie? xde kan... slalu abg yg memberi dan adik2 asyik menerima tp prnh ke x adik2 pikir tuk memberi sama kpd abg walaupun telah tertulis 'tangan yg memberi itu adalah lbh mulia dr yg menerima', xde jg kan....

slalu abg yg memberi kebahgian kdp adik2 tp ada adik2 membalas kebahgian tu dlm bentuk kegembiraan? xde kan... slalu abg yg mengalah demi adik2 walau hakikatnya abg yg terpaksa telan kedukaan atas perbuatan adik2, ada adik2 terima teguran utk perubahan? may b ada tp xdipedulikan...

slalu abg yg harus menjaga ati serta perasaan adik2, tp ada adik2 hargai bila abg terpaksa korbankan perasaan abg sndr? xde kan... slalu bila adik2 dlm kesusahan serta dilema abg sentiasa ada disini membantu sebolehnya, tp adik2 prnh x berkongsi dilema dlm diri abg tu sndr? xde jg kan...

slalu abg yg sentiasa memberi sokongan bl adik2 dilanda kesedihan tp ada x adik2 cuba selami kesedihan abg atas perbuatan adik2 sndr? xde jg kan... slalu abg yg mencuri masa tuk bersama adik2 tp ada adik2 hargai masa yg abg luangkan tu? kalo ada pun rasanya x seperti yg telah abg lakukan tuk adik2...

bnyk sgt pengorbanan seorg lelaki yg bergelar 'Abg' tu telah dilakukan pd adik2 akak, namun nape adik2 akak x nmpk kebaikan tersebut? nape msh menyakiti ati abg gan perbuatan adik2 yg menjengkelkan tu... nape msh membuat pikiran abg bercelaru memikirkan ttg kebaikan yg ingin abg berikan pd adik2 sumer?

lihat sini wahai adik2 akak, walau akak dan abg slalu mengalah demi adik2 tp tau x adik2 yg antara kami jg kdg kala berselisih pendapat? bergaduh manja dan bercakar mesra demi menjaga ati dan perasaan adik2... sumer dilakukan krn sygkan adik2, yg bkn berapa kerat tu tp yg ramai nie...

btl apa yg org slalu kata, bl dpn mata kita wat x peduli tp bl ilang dr pandangan masa tu br nk kenang segala jasa yg telah abg lakukan pd adik2 kan... abg slalu kata dkt akak yg abg xkan berhenti berdoa dan berusaha supaya adik2 nya berubah menuju ke jln kebaikan walau mengambil masa yg lama sehingga smp masa abg meninggalkan dunia ni, tp niat abg ttp 1 hanya nk melihat adik2 berubah demi kebaikan, berubah kerana Allah, berubah dlm mencari keinsafan...

mngkn secara luarannya adik2 nmpk abg tu sgt gembira, sgt ceria tp kerisauan abg memikirkan tuk meninggalkan adik2 hanya akak yg rasa, akak yg tau... krn abg xnk adik2 tau yg kebimbangan abg tu nnt akan membuatkan adik2 rasa sedih walau ati abg sbnrnya lg sedih dr adik2...

andailah abg dpt putarkan masa, abg pun xnak berhijrah ketmpt lain meninggalkan adik2 abg yg tersyg, adik2 abg yg xder gantinya krn setiap sorang ada keistimewaan yg tersndr... tp sbg adik2 harus la redha dan berterima kasih atas segala jasa serta pengorbanan abg yg x seberapa tu krn abg memimpin tangan adik2 melalui jln kebaikan bkn krn diri abg tp untuk Allah S.WT...

hanya 1 akak pinta dr adik2 akak yg disayangi, jgn terus2an sakiti ati abg krn abg jg manusia biasa yg punya ati dan perasaan dan membiarkan abg menangis didlm ati memikirkan perbuatan adik2... sygilah dan hormatilah abg selagi adik2 mampu krn dr setiap kebaikan yg prnh, telah dan akan abg lakukan hanyalah untuk adik2 abg yg dikasihi...

7 comments:

Djebat said...

Owh,thanks so so so much..
Tp i x kisah sbb dorg kan adik & "aku kan abg"..hahahaha

Kasih Alyza said...

cissss berlagak lak... kalo si abg tu sedih ngadu gak kat si kakak kan ,muahahahah....

rupanya abg nie xla sekuat yg adik2 sangka kan... hehehe...

yani am said...

adik2 mmang syang dkat abg tpi mslahnya adakah abg jga bgtu syang pd kami si adik2 hiksss

yani am said...

berkli2 yani bca entry akak ni buatkan hati yani jdi sebak dan sngat2 terasa dgan kebaikan abg tu.

thnxs ya kak sbab sntiasa menyedarkan kmi dri lmnan yg pnjang.

Faryal Adzrin @ Al said...

ala akk, biarkan saja adik2 itu dengan dunia mereka yang tersendiri...

Faryal Adzrin @ Al said...

kak yani, klu kita saja yang sedar tapi yang lain tak sedar pun tak ada guna juga kn...

yani am said...

btl kan al. bkan mudah nk ubahkan seseorg kan. hnya allah yg mengetahui al